środa, 11 grudnia 2013

INTERWENCJA KRYZYSOWA



INTERWENCJA KRYZYSOWA

Kryzys
to przejściowy stan nierównowagi wewnętrznej, wywołany przez krytyczne wydarzenie bądź zdarzenie losowe lub wydarzenie życiowe, wymagający istotnych zmian i rozstrzygnięć.

CECHY kryzysu:

  •   Obecność zarówno zagrożenia, jak i szansy
  • Powszechność i wyjątkowość
  • Skomplikowana symptomatologia
  • Możliwość rozwoju i zmiany
  • Brak panaceum i szybkich rozwiązań
  • Konieczność wyboru.


FAZY kryzysu:
  • Faza szoku, niedowierzania;
  • Faza reakcji emocjonalnych - jest to faza, która przechodzi płynnie i można do niej wrócić;
  • Faza pracy nad kryzysem  - „Jak radziłeś sobie w innej trudnej sytuacji? Co robiłeś?” – dajemy osobie nadzieję na przyszłość, delikatnie mówimy o różnych możliwościach;
  • Faza nowej orientacji - mamy z nią do czynienia, gdy osoba sama sobie radzi, natomiast zadaniem osoby wspierającej jest być w pobliżu, aczkolwiek powoli wycofywać się.

Interwencja kryzysowa
  polega na umiejętnym wkroczeniu
we właściwym momencie
w sytuację osobistą ofiary kryzysu,
by opanować (a nie rozwiązać!) problem.

Podczas przeprowadzania interwencji kryzysowej ważne jest
ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA
fizycznego:
- odizolowanie od źródła zagrożenia (agresora),
- udzielenie pomocy przedmedycznej, wezwanie pogotowia, itp.,
- ograniczenie dostępu osób postronnych do osoby poszkodowanej;

psychicznego:
- nie należy zostawiać osoby poszkodowanej samej,
- informowanie osoby poszkodowanej o tym, co się dzieje i co może się wydarzyć w najbliższym czasie,
- należy zadbać o podstawowe potrzeby potrzebującego (zaspokojenie głodu, pragnienia, itp.),
- osoba powinna mieć możliwość wyrażania swoich potrzeb i emocji.

PRZEPIS na skuteczną interwencję kryzysową:
  • Działaj natychmiast!
  • Przejmij kontrolę!
  • Zadbaj o wsparcie – poszukaj sieci powiązań osoby/osób poszkodowanej z rodziną, znajomymi; wtedy taką osobą „prowadzimy za rękę” do konkretnej osoby,
  • Wydawaj dyspozycje!
  • Zadbaj o realizację.

JAK WSPIERAĆ EMOCJONALNIE?
  • Zainteresuj się osobą w kryzysie.
  • Okaż zrozumienie, akceptację, empatię.
  • Bądź zrównoważony.
  • Bądź bezpośredni.
  •  Nie oceniaj.
  • Nie obarczaj nikogo poczuciem winy.
  • Nie składaj obietnic.
  • Stwarzaj okazje do podejmowania decyzji.

JAK OSIĄGNĄĆ POROZUMIENIE?
  • ü  słuchaj
  •  powtarzaj kluczowe słowa
  •  parafrazuj
  •   proś o wyjaśnienie
  •   pytaj bezpośrednio
  •   nazywaj emocje.

NALEŻY UNIKAĆ:
  • dawania rad
  •  pocieszania
  •  perswadowania
  •  zbyt wczesnego podawania leków (np. uspokajających)
  • tłumienia reakcji emocjonalnych
  • wymuszania szybkich reakcji
  •  bagatelizowania ostrych objawów reakcji kryzysowych.


Bibliografia:
Richard K. JamesBurl E. Gilliland, Strategie interwencji kryzysowej, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Wydaw. Edukacyjne PARPA, Warszawa 2005.

1 komentarz:

  1. Na nasze funkcjonowanie duży wpływ ma dieta. Czy jemy dużo kwasów omega, witamin minerałów. Potem jesteśmy bardziej albo mniej podatni na stres. Wszystko się ze sobą wiąże

    OdpowiedzUsuń