poniedziałek, 6 stycznia 2014

Komunikacja pośrednia- czym jest i jak na nas wpływa?



Najlepszym i największym przykładem komunikacji pośredniej jest Internet. Blogi, czy fora internetowe stanowią świetny przykład porozumiewania się adresata z odbiorcami. Nadawca umieszczając informacje czy komunikaty na swojej stronie pozwala na swobodne odczytanie ich przez osoby trzecie. Sieć sama w sobie pozostaje obojętna wobec tych informacji i nie wprowadza do nich żadnych zmian. Wymiana informacji jest uzależniona w tym przypadku od czasu i przestrzeni oraz dostępności funkcji podmiotów, które uczestniczą w komunikacji. Do przykładów komunikacji pośredniej należą także prasa czy telewizja. Są to środki masowego przekazu, dzięki którym odbiorca przestaje być tylko pasywnym odbiorcą i inicjatorem aktu komunikacji, staje się aktywny w doborze, a także ocenie odbieranych informacji.

            Wracając do przykładu szerokiego przekroju informacji w Internecie możemy dostrzec, że pełni on funkcje magazynu informacji i narzędzia do jej dystrybucji. Informacje zbierane w Sieci są udostępniane po zauważalnym, ale praktycznie nieograniczonym czasie. Co daje nam możliwość ciągłego dostępu do informacji w nim zawartych.
Podczas komunikacji za pośrednictwem Internetu (mail, komunikatory społeczne, fora) informacja, która zostaje wysłana przez nadawcę dociera do odbiorcy po pewnym czasie, co pozwala w pewnym sensie na przygotowanie przez niego odpowiedzi bez presji czasu (jak ma to miejsce podczas komunikacji synchronicznej). Odbiorca stwarza tym samym warunki jej świadomej modyfikacji, np. ukrycia naturalnych odruchów w chwili nadawania oraz odbioru korespondencji. Co może dawać pewien obraz przekłamania prawdy i naturalnych odruchów. Ta anonimowość w Internecie daje nam wolność zachowań, które są często bardziej śmiałe lub agresywne, częściej łamane są tu zasady społeczne.

Atrybutami w komunikacji pośredniej jest między innymi opóźnienie dostępu do materiału względem czasu jego opublikowania, czy też możliwość wielokrotnego odbierania tego samego materiału i niezmienność treści tych materiałów przez okres ich udostępniania. Komunikację pośrednią cechuje także wysoki poziom intencjonalności oraz to, że nadawca nie widzi bezpośredniej reakcji odbiorcy, brak tu sprzężenia zwrotnego, gdyż odbiorca ma ograniczoną możliwość nadania informacji zwrotnej, a nadawca często jej nie oczekuje.
Komunikacja pośrednia jest, zatem porozumiewaniem się za pomocą mass mediów. Naturalne środki przekazu (dźwięk, głos) są w niej zastąpione elektronicznymi informacjami przez radio, komputer czy telewizję.

 Bibliografia:
Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz