sobota, 14 września 2013

SKALA OCENY POZIOMU SATYSFAKCJI Z PODJĘTYCH STUDIÓW - badanie.


Badania zrealizowano na przełomie czerwca/lipca 2013r. na terenie miasta Dąbrowa Górnicza. Celem badania było poznanie poziomu satysfakcji studentów z podjętego kierunku studiów. Natomiast przedmiotem badań była ich opinia na owy temat. Istotne jest, iż w badaniu wzięło udział 50 studentów różnych kierunków, będących na trzecim roku studiów licencjackich. W badaniu posłużono się własnej konstrukcji skalą oceny poziomu satysfakcji z podjętych studiów.
Wśród osób badanych znaleźli się studenci: filologii angielskiej - 28%, pedagogiki - 26%, zarządzania - 26%, prawa - 12% i inżynierii produkcji - 8%.
Stwierdzenie numer jeden było związane z określeniem, czy studenci samodzielnie decydowali
o wyborze swojego kierunku studiów. Z jednej strony można się cieszyć, iż osoby studiujące
w większości (łącznie 74%) samodzielnie decydowały o podjęciu danego kierunku studiów, bowiem świadczy to o tym iż nie robiły tego pod presją osób trzecich. Z drugiej zaś strony wynik ten może wzbudzać pewne wątpliwości i obawy, gdyż osoby postronne mogłyby ukierunkować młodych ludzi
i wskazać prawidłowości współczesnego rynku pracy, jednakże samodzielny wybór kierunku studiów może wpływać pozytywnie na satysfakcję ze studiowania, na co wskazuje tendencja wzrostowa
w wykresie numer jeden.
Otrzymane wyniki w stwierdzeniu drugim, w pewien sposób potwierdzają dane i analizę
ze stwierdzenia numer jeden, gdyż niewątpliwie studenci samodzielnie wybierający kierunek studiów
w głównej mierze kierowali się własnymi zainteresowaniami. można Również tutaj zauważyć dwojaki charakter otrzymanych danych, gdyż jak to miało miejsce w stwierdzeniu numer jedne może to się negatywnie odbić na przyszłych absolwentach np. w procesie poszukiwania pracy.- rozbieżność pomiędzy popytem a podażą. Z drugiej zaś strony dobry pracownik angażujący się w pracę to ten, który robi coś co lubi. Z tym również związany jest rozwój i awans zawodowy. Również w tym stwierdzeniu możemy zauważyć tendencje wzrostową, która wskazywać może na wysoki poziom zadowolenia
ze studiowanego kierunku.
Wyniki otrzymane w stwierdzeniu numer trzy mogą napawać pewnymi wątpliwościami związanymi z „produkcją” osób z wykształceniem wyższym pracujących następnie w podrzędnych firmach na podrzędnych stanowiskach. W tym miejscu należałoby postawić pytanie czy uczelnie nie powinny zmienić limitów przyjęć osób na wybrane kierunki. W wyniku owej „produkcji” absolwentów uczelni wyższych poziom ze studiowania jest niski, bowiem młodzi ludzie w trakcie studiów często uświadamiają sobie realia obowiązujące na rynku pracy.
Dane otrzymane w stwierdzeniu numer cztery rozłożyły się jakby równomiernie, gdyż 54% studentów przyznaje iż przedmioty realizowane na ich studiach nie wzbudzają ich ciekawości, natomiast 46% kolejnych studentów przyznało, iż zajęcia przewidziane w ich siatce studiów rozbudzają ich ciekawość. Są to dane niewątpliwie negatywne, gdyż ponad połowa ankietowanych nie czerpie satysfakcji z oferowanych i realizowanych przedmiotów na studiach, a przecież to one powinny wyposażyć przyszłych absolwentów w elementarną wiedzę na dany temat, dlatego też informacje powinny być realizowane i przekazywane w sposób dostępny, kreatywny oraz polisensoryczny.
Głosy studentów w stwierdzeniu numer pięć rozłożyły się niemalże równomiernie pomiędzy wszystkie pięć możliwe odpowiedzi. Dlatego też wyniki te zarysowują na wykresie niemalże prostą
z małymi odchyleniami. Nie rokuje to dobrze, gdyż potwierdza to powszechnie znaną opinię gdyż na studiach jest zbyt mało praktyki.
Analizując stwierdzenie numer sześć można zauważyć, iż studenci nastawieni są na pracę zawodową związaną z podjętym kierunkiem studiów. Zapewnie wpływa to pozytywnie na poziom satysfakcji ze studiowanego kierunku, gdyż dzięki temu osoby te dążą do realizacji swoich celów
i marzeń. Aż 70% ankietowanych pragnie realizować swoje pasje zawodowo - jednak ilu z nich zdoła pokonać swoich „konkurentów” na jedno, dwa, trzy stanowiska - oferty pracy?
Ową hipotezę potwierdzają dane zdobyte wśród osób poddanych badaniu w stwierdzeniu numer siedem, gdzie większość z nich przyznało, że mogą mieć problemy ze znalezieniem pracy w wyuczonym zawodzie. Może to skutkować niechęcią i niską satysfakcją z podjętego kierunku studiów.
W stwierdzeniu numer osiem znaczna większość studentów przyznała iż pragnie czy też bierze pod uwagę możliwość rozpoczęcia kolejnego kierunku studiów. Może to być związane z chęcią uzupełnienia zdobytego wykształcenia, bądź też z chęcią przekwalifikowania się. Może to być swoistego rodzaju wewnętrzna jak i zewnętrzna motywacja, która wpływa pozytywnie satysfakcję z procesu studiowania, chociaż niejednokrotnie zdarza się, iż osoby te są zmuszone do dokształcenia, bowiem
w innym przypadku mogą stracić pracę. Zdarza się również, iż wykonywany zawód wymaga dożywotniego dokształcania się ze względu na zmiany zachodzące w społeczeństwie, technologii, przemyśle (np. absolwenci prawa, medycyny).
Stwierdzenia numer dziewięć i dziesięć są jakby podsumowaniem powyższego. Badani studenci przyznają iż mając możliwość ponownego podjęcia kierunku studiów nie zdecydowaliby się ponownie oraz nie poleciliby go osobom trzecim. Ukazuje to, iż studenci doskonale zdają sobie sprawę
z  mankamentów podjętego przez nich kierunku. Rodzi się jednak pytanie, czy istnieje kierunek, który
w stu procentach satysfakcjonował i dawał możliwość realizowana się studentom. Można przypuszczać, iż ogólnie najmniejszy poziom satysfakcji z podjętego kierunku studiów osiągnęli studenci nauk humanistycznych bądź społecznych. W badaniu nie uwzględniono rodzaju uczelni na której studiują przebadane osoby, a zapewnie również to jak i wykładowcy, grupa wpływają na poziom satysfakcji
z podjętego kierunku studiów.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz