Młodzież to bardzo specyficzna część społeczeństwa, najlepiej dogadują się w swoim towarzystwie, są pełni energii i pomysłów, ale również mają i tworzą swój charakterystyczny język, który jest dla nich pewnego rodzaju buntem i przejawem oryginalności w swoim towarzystwie. To właśnie dzięki nim, możemy się przekonać, że słowa tak na prawdę przybierają żywą formę: znikają, pojawiają się nowe czy zmieniają swoje pierwotne znaczenie.
Slang młodzieżowy obecnie najczęściej jest czerpany z popularnego w dzisiejszych czasach języka angielskiego oraz Internetu, ma stawać się niezrozumiały dla osób postronnych co daje pewnego rodzaju 'bezpieczeństwo' i 'beztroskę' osobom młodym. Skoro nikt ich nie rozumie to czują się swobodnie mówiąc, co myślą w swoim towarzystwie co ma swoje plusy i minusy.
Co jeśli starsze pokolenie próbuje dogadać się z młodszym? No cóż, może być różnie… ;)
Dlatego polecam zapoznanie się z kilkoma podstawowymi sformułowaniami. Jeśli należysz do starszego pokolenia to na pewno zaimponujesz młodzieży znajomością ich języka! :)
Fejm- Z angielskiego „fame” – sława. Oznacza również uznanie i szacunek.
Leming- Osoba, która bezkrytycznie wierzy w to, co usłyszy w telewizji, bądź przeczyta w Internecie. Przyjmuje wszystkie informacje z mediów bez zastanowienia.
Suchar- Mało śmieszny lub stary żart lub wypowiedź, która w zamierzeniu miała być zabawna
SWAG- Wygląd, sposób ubierania oraz to jak dana osoba się prezentuje. Słowo pochodzi od angielskiego swagger (iść dumnym krokiem, przechwalać się).
Solówka- To inaczej bójka
YOLO- Z angielskiego „You Only Live Once” oznaczającego „żyje się tylko raz”. Często traktowane, jako wytłumaczenie do robienia rzeczy głupich i niebezpiecznych.
Hipster- Osoba twierdząca, że jest fajna, akcentująca swoją oryginalność i indywidualność. Często nosi ze sobą aparat, którym robi zdjęcia przedmiotom codziennego użytku. Jest wrażliwy na otoczenie i nieszczęście zwierząt.
Hejter- Z angielskiego „hater” – osoba nienawidząca kogoś. Odnosi się do ludzi, którzy przez swoją zazdrość wytykają wszystkie błędy osobom nielubianym.
czeski jestem - nic nie umiem
gimbus- gimnazjalista
dzień zagłady - wywiadówka
matriksy - okulary
mieć error - mieć trudności ze zrozumieniem czegoś
mi to tito - nic mnie to nie obchodzi
nie mieć genów - być zniechęconym do wszystkiego
palić trampki - uciekać z lekcji
bez trzody chlewnej - spokojnie, bez zbędnego pośpiechu
schizować - panikować
robić trzodę - zachowywać się niestosownie
matriksy - okulary
mieć error - mieć trudności ze zrozumieniem czegoś
mi to tito - nic mnie to nie obchodzi
nie mieć genów - być zniechęconym do wszystkiego
palić trampki - uciekać z lekcji
bez trzody chlewnej - spokojnie, bez zbędnego pośpiechu
schizować - panikować
robić trzodę - zachowywać się niestosownie
Gwara młodzieżowa ma też swoje wady. Młode pokolenie posługując się slangiem zapominają o swoim ojczystym języku, co jest istotne w porozumieniu się z osobami zewnętrznymi. Młodzież często nie wie, jakich słów ma użyć w sytuacjach formalnych np. w urzędach, podczas rozmowy ze starszymi czy w miejscach publicznych, z tego powodu ciężej jest im także sformułować odpowiednie wypracowanie w szkole. Dlatego właśnie nauka języka polskiego dla młodzieży powinna być istotna, gdyż nie możemy zapomnieć o naszym ojczystym języku, w którym porozumiemy się bez mniejszego problemu z nauczycielem, sąsiadką, ekspedientką w sklepie, policjantem czy urzędnikiem.
Na koniec parę uwag z dzienniczka ucznia:
"Uczeń grozi nauczycielce, że poda ją do sądu za to, że 'zorała mu psychę', każąc przesiąść się do innej ławki";
"Zwrócił się do nauczyciela ze słowami: 'Pani se robi jaja'";
"Uczennica nazwała mnie 'starą rurą'";
"Wybiegł z klasy krzycząc, 'że idzie na laski'";
"Wezwany
do odpowiedzi powiedział 'czy mogę panią pomiziać po nosie?'".
Polecamy Wykład prof. Jana Miodka pt. „Polszczyzna najmłodszych pokoleń"
Współczesne agencje reklamowe oferują szerokie spektrum usług, które mogą znacznie ułatwić firmom prowadzenie skutecznych kampanii. Zajmują się one nie tylko projektowaniem reklam, ale także analizą rynku oraz badaniem efektywności działań marketingowych. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą bardziej świadomie podejmować decyzje dotyczące inwestycji w reklamę. Na przykład, https://haiku.com.pl/ prezentuje różne podejścia do tworzenia kampanii reklamowych, które mogą być interesujące dla firm z różnych sektorów. Warto zasięgnąć opinii ekspertów, aby lepiej zrozumieć potencjalne korzyści wynikające z takiej współpracy.
OdpowiedzUsuń