Jest
to metoda nastawiona na kreowanie określonych kompetencji osobowych
i współtworzenia tożsamości nieletnich wychowanków placówek resocjalizacyjnych. Ruch, będący środkiem wychowawczym, jest potężnym czynnikiem kształtującym osobowość wychowanka. Wychowanek, poprzez czynność ruchową:
i współtworzenia tożsamości nieletnich wychowanków placówek resocjalizacyjnych. Ruch, będący środkiem wychowawczym, jest potężnym czynnikiem kształtującym osobowość wychowanka. Wychowanek, poprzez czynność ruchową:
·
lepiej adaptuje się do życia,
·
zdobywa wiarę we własne możliwości,
·
cieszy się sportowymi osiągnięciami,
·
w kontaktach z rówieśnikami uczy się
oceniać własne siły,
·
przystosowuje się do życia społecznego.
Wysiłek
fizyczny wyrabia także niezbędne cechy dla zdrowia psychicznego, głównie odporność
psychiczną, umiejętność ponoszenia klęsk i porażek. W trakcie zajęć ruchowych
można uczyć pożądanych wzorów zachowań, np. rywalizacji fair play, kulturalnego
kibicowania. Pod wpływem wysiłku fizycznego następuje rozwój fizyczny całego
organizmu, co jest niezmiernie istotne w wieku adolescencji.
Zatem
sport w placówkach resocjalizacyjnych traktowany jest jako program. W
większości placówek, zajęcia odbywają się w formie grupowej, gdyż potrzeba
przebywania w grupie i zyskiwanie akceptacji przez rówieśników jest jednym z
podstawowych elementów niniejszej resocjalizacji. Wspólne zainteresowanie
sportem zacieśnia relacje koleżeńskie, kształtuje pożądane nawyki, oddziałuje
wychowawczo oraz wzmacnia więź emocjonalną pomiędzy wychowankami, jak też
pomiędzy wychowankami a wychowawcą.
BIBLIOGRAFIA:
Konieczna E. J.,
Arteterapia w teorii i praktyce, Wyd.
„Impuls”, Kraków 2007
Konopczyński M.,
Metody twórczej resocjalizacji, Wyd.
Naukowe PWN, Warszawa 2007
Konopczyński M.,
Twórcza resocjalizacja, Wyd. MEN,
Warszawa 1996
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz