niedziela, 17 listopada 2013

Komunikowanie się przedsiębiorstwa z rynkiem


Większość firm uważa, że pozytywny wizerunek ma ogromne znaczenie dla ich długotrwałego sukcesu. Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas kreowania odpowiedniego wizerunku firmy i budowania relacji z potencjalnymi klientami? Dowiesz się tego w tym szkoleniu. Nierozłączną częścią podejmowanych działań marketingowych przedsiębiorstwa na rynku jest jego komunikowanie się z otoczeniem. W pierwszej lekcji poznasz cele tej komunikacji. Dowiesz się, na jakie aspekty komunikacji z otoczeniem firma powinna zwrócić największą uwagę.

Cele komunikowania się z rynkiem przedsiębiorstwa

 W warunkach silnej konkurencji rynkowej, naturalnym staje się nadmiar produktów na rynku w stosunku do potrzeb nabywców. Przy zwiększonej podaży okazuje się także, że jakość produktów i usług, ich ceny oraz sposób dystrybucji są do siebie zbliżone. Jedyną przewagę można uzyskać w odpowiednio zbudowanych i pielęgnowanych relacjach z klientami.

Do budowania relacji konieczna jest właściwa i skuteczna komunikacja. Jej celem jest taka wymiana informacji pomiędzy firmą a klientem, która skłoni klienta do wejścia w interakcję z firmą. Owa interakcja nie zawsze kończy się zakupem produktu/usługi, czasami klient poprzestaje na obserwacji produktu/usługi. Bez względu na finał wymiany informacji zawsze kształtuje ona wizerunek firmy w otoczeniu.

Procesy komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem powinny zachodzić w dwóch kierunkach jako:
  • faza I - otrzymanie przez przedsiębiorstwo informacji z rynku w wyniku prowadzonych badań marketingowych,
  •  faza II - dystrybuowanie przez przedsiębiorstwo informacji na rynek do szeroko rozumianego otoczenia (klienci: obecni, byli, potencjalni, kooperanci, konkurencja, media, i in.).

Oprócz zbierania informacji z rynku, firma powinna także dbać o odpowiednie komunikaty wysyłane do jego uczestników. Komunikaty te powinny być dostarczane w każdym momencie życia produktu/usługi, a od specyfiki produktu/usługi powinien zależeć stopień intensyfikacji działań informacyjnych.

Wśród celów przekazywania informacji w procesie komunikacji z rynkiem znajdują się m.in.:
  •  informacje przekonujące, pobudzające i skłaniające do zakupu towarów i usług - w przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych sprzedających towary
  • dążenie do ukształtowania wśród klientów czynnej znajomości sklepu - w przypadku przedsiębiorstw handlu detalicznego.

Przedmiotem komunikatów wysyłanych od producenta do konsumenta mogą być informacje dotyczące:
  1. potrzeb, które mogą być zaspokojone przez produkty bądź usługi,
  2.   korzyści wynikających dla klienta z użytkowania danego produktu
  3. cech produktu - efektywność, wydajność, eksploatacja, estetyka, kwestie ekologii, 
  4.  gwarancji producenta, 
  5.  reputacji producenta.

Komunikowanie się z rynkiem w celu aktywizacji sprzedaży

W związku z silną konkurencją na rynku nie zawsze działania informacyjne przynoszą wymierne efekty. Wówczas przedsiębiorstwa, komunikując się z rynkiem, wprowadzają działania mające na celu aktywizowanie sprzedaży.

Najwyższą skuteczność działań aktywizujących uzyskuje się w przypadku, gdy są one kierowane do potencjalnych nabywców produktów/usług, a nie szerokiej grupy odbiorców. Stąd uruchomienie działań aktywizujących sprzedaż poprzedzają badania potencjalnych klientów oraz ich opinii o firmie i produkcie/usłudze. 
Do działań tych należy: 
  • stałe uatrakcyjnianie produktów, podnoszenie ich jakości, wartości użytkowych, wydajności i estetyki,
  • doskonalenie sposobów dystrybucji, sprzedaż produktów w miejscach i czasie dogodnych dla klienta,
  • elastyczne konkurowanie poprzez cenę, mające uczynić produkt osiągalnym szerszej grupie nabywców.

Popularnymi działaniami są także przeceny, darmowe próbki towaru lub możliwość przetestowania, gadżety, konkursy uwarunkowane dokonaniem zakupu, degustacje i pokazy. Na ilustracji możesz zobaczyć przykład działań aktywizujących w firmie ABC.

Procesy komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem powinny podlegać planowaniu, a nie być dziełem przypadku, jak również powinny być procesem ciągłym i dwustronnym.


Bibliografia:
J. Stankiewicz: Komunikowanie w organizacji, ASTRUM, Wrocław 1999
Fragment treści szkoleniowej http://www.akademiaparp.gov.pl/#e0q3nRFbTY

14 komentarzy:

  1. zmień te kolory!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie dla lepszej czytelności bloga warto pomyśleć nad zmianą kolorów, dlatego zgadzam się z przedmówcą ;). Co do samego wpisu to bardzo dobrze, że jest podparty jakimiś fachowymi źródłami. Mimo że książka wydana w latach 90. to jednak nie straciła na aktualności,
    bo podobne podejście do aspektu komunikacji podejmują szkolenia. Warszawa to miasto pełne możliwości, z którym się związałam jako bizneswoman, więc w takich eventach uczestniczę, jeśli tylko mam taką możliwość. Naprawdę wiele wykładów czy szkoleń jest pouczająca i pozwala na poszerzenie horyzontów. Może nie jestem stricte związana ze sprzedażą, ale kiedyś pracowałam jako konsultant telefoniczny to wiem, jak język korzyści odpowiednio dobierany do klienta jest ważny. Tak samo jak i słuchanie osoby, z którą się aktualnie rozmawia dzięki czemu to co staramy się sprzedać do niej trafi i zwiększymy prawdopodobieństwo na sprzedaż. Z tym ostatnim zdaniem zgadzam się w 100% i o tym każdy przedsiębiorca pracujący w dziale handlu powinien pamiętać! Pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Istotne jest, żeby każde przedsiębiorstwo korzystało z rynku celem zaopatrzenia się. Wiele firm powstaje tylko w tym celu, żeby wspierać pozostałe przedsiębiorstwa, jak np. http://www.intermarket.com.pl/wyposazenie-sklepow-i-gastronomii/wagi-elektroniczne/.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja jestem zdania, że bardzo fajnie sprawdza się również system CRM, który warto jest wdrożyć u siebie w firmie. Jak czytałam w https://www.connecto.pl/jak-dziala-system-crm/ to już wiem jak działa taki system i do czego tak naprawdę służy.

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetną komunikacją z klientem jest skorzystanie z powiadomień https://push-ad.com/ratujemy-porzucone-koszyki/ które trafiają do konkretnych odbiorców i które np. przypominają o zniżkach lub zakupach. Jest to świetna sprawa i bardzo łatwo można to ustawić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, taki system powiadomień świetnie sprawdza się w sklepie online. U mnie duży wpływ na zwiększenie sprzedaży internetowej miało przede wszystkim pozycjonowanie oraz przeprowadzenie gruntownego audytu mojego serwisu online https://dolp.pl/audyt-stron/. Dzięki temu drugiemu zabiegowi można było lepiej dostosować sklep pod względem kodu, a także jego treści, co miało odbicie przede wszystkim na lepszych efektach jakie dawało pozycjonowanie.

      Usuń
  8. Kiedy myślimy faktycznie o rozwoju naszej firmy to musimy działać na wielu płaszczyznach. Ja jestem zdania, że również fajnie sprawdza się reklama w social mediach, która jest również dziś bardzo popularna. Czytałem o tym również na stronie https://kaizen.info.pl/aktualnosci/aktualnosci-z-rynku/271-3-formy-skutecznej-promocji-w-social-mediach i absolutnie się z tym zgadzam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  10. 33 yr old Legal Assistant Rheta Ferraron, hailing from Aldergrove enjoys watching movies like Mysterious Island and Crocheting. Took a trip to Flemish Béguinages and drives a Bentley 4 Litre "The Green Hornet". przejdz do strony internetowej

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo fajny artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wiele przedsiębiorstw kontaktujących się z rynkiem stawia na rozwój swoich przyszłych pracowników i kształcenie dualne. Można o nim poczytać sobie na stronie https://edunet-poland.pl/oferta/ksztalcenie-zawodowe/ . Bardzo ciekawy temat, polecam

    OdpowiedzUsuń
  13. Projektowanie identyfikacji wizualnej to istotny element budowania marki. Dobrze zaprojektowane logo, spójne materiały reklamowe i odpowiednia kolorystyka mogą wpłynąć na postrzeganie firmy przez klientów. Warto zapoznać się z ofertami agencji, takich jak https://haiku.com.pl/, aby dowiedzieć się, jakie usługi w zakresie brandingu są dostępne. Kluczowe jest dostosowanie wizualnej komunikacji do wartości i charakteru marki. Dzięki temu firma może skuteczniej wyróżnić się na rynku.

    OdpowiedzUsuń