Większość
firm uważa, że pozytywny wizerunek ma ogromne znaczenie dla ich długotrwałego
sukcesu. Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas kreowania odpowiedniego
wizerunku firmy i budowania relacji z potencjalnymi klientami? Dowiesz się tego
w tym szkoleniu. Nierozłączną częścią podejmowanych działań marketingowych
przedsiębiorstwa na rynku jest jego komunikowanie się z otoczeniem. W pierwszej
lekcji poznasz cele tej komunikacji. Dowiesz się, na jakie aspekty komunikacji
z otoczeniem firma powinna zwrócić największą uwagę.
Cele komunikowania się z rynkiem przedsiębiorstwa
W warunkach silnej konkurencji rynkowej,
naturalnym staje się nadmiar produktów na rynku w stosunku do potrzeb nabywców.
Przy zwiększonej podaży okazuje się także, że jakość produktów i usług, ich
ceny oraz sposób dystrybucji są do siebie zbliżone. Jedyną przewagę można
uzyskać w odpowiednio zbudowanych i pielęgnowanych relacjach z klientami.
Do budowania
relacji konieczna jest właściwa i skuteczna komunikacja. Jej celem jest taka
wymiana informacji pomiędzy firmą a klientem, która skłoni klienta do wejścia w
interakcję z firmą. Owa interakcja nie zawsze kończy się zakupem
produktu/usługi, czasami klient poprzestaje na obserwacji produktu/usługi. Bez
względu na finał wymiany informacji zawsze kształtuje ona wizerunek firmy w
otoczeniu.
Procesy
komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem powinny zachodzić w dwóch
kierunkach jako:
- faza I - otrzymanie przez przedsiębiorstwo informacji z rynku w wyniku prowadzonych badań marketingowych,
- faza II - dystrybuowanie przez przedsiębiorstwo informacji na rynek do szeroko rozumianego otoczenia (klienci: obecni, byli, potencjalni, kooperanci, konkurencja, media, i in.).
Oprócz
zbierania informacji z rynku, firma powinna także dbać o odpowiednie komunikaty
wysyłane do jego uczestników. Komunikaty te powinny być dostarczane w każdym
momencie życia produktu/usługi, a od specyfiki produktu/usługi powinien zależeć
stopień intensyfikacji działań informacyjnych.
Wśród celów
przekazywania informacji w procesie komunikacji z rynkiem znajdują się m.in.:
- informacje przekonujące, pobudzające i skłaniające do zakupu towarów i usług - w przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych sprzedających towary
- dążenie do ukształtowania wśród klientów czynnej znajomości sklepu - w przypadku przedsiębiorstw handlu detalicznego.
Przedmiotem
komunikatów wysyłanych od producenta do konsumenta mogą być informacje
dotyczące:
- potrzeb, które mogą być zaspokojone przez produkty bądź usługi,
- korzyści wynikających dla klienta z użytkowania danego produktu
- cech produktu - efektywność, wydajność, eksploatacja, estetyka, kwestie ekologii,
- gwarancji producenta,
- reputacji producenta.
Komunikowanie się z rynkiem w celu aktywizacji
sprzedaży
W związku z
silną konkurencją na rynku nie zawsze działania informacyjne przynoszą wymierne
efekty. Wówczas przedsiębiorstwa, komunikując się z rynkiem, wprowadzają
działania mające na celu aktywizowanie sprzedaży.
Najwyższą
skuteczność działań aktywizujących uzyskuje się w przypadku, gdy są one
kierowane do potencjalnych nabywców produktów/usług, a nie szerokiej grupy
odbiorców. Stąd uruchomienie działań aktywizujących sprzedaż poprzedzają
badania potencjalnych klientów oraz ich opinii o firmie i produkcie/usłudze.
Do
działań tych należy:
- stałe uatrakcyjnianie produktów, podnoszenie ich jakości, wartości użytkowych, wydajności i estetyki,
- doskonalenie sposobów dystrybucji, sprzedaż produktów w miejscach i czasie dogodnych dla klienta,
- elastyczne konkurowanie poprzez cenę, mające uczynić produkt osiągalnym szerszej grupie nabywców.
Popularnymi
działaniami są także przeceny, darmowe próbki towaru lub możliwość
przetestowania, gadżety, konkursy uwarunkowane dokonaniem zakupu, degustacje i
pokazy. Na ilustracji możesz zobaczyć przykład działań aktywizujących w firmie
ABC.
Procesy komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem powinny podlegać planowaniu,
a nie być dziełem przypadku, jak również powinny być procesem ciągłym i
dwustronnym.
Bibliografia:
J. Stankiewicz: Komunikowanie w organizacji, ASTRUM, Wrocław 1999
Fragment
treści szkoleniowej http://www.akademiaparp.gov.pl/#e0q3nRFbTY
zmień te kolory!!!
OdpowiedzUsuńW sumie dla lepszej czytelności bloga warto pomyśleć nad zmianą kolorów, dlatego zgadzam się z przedmówcą ;). Co do samego wpisu to bardzo dobrze, że jest podparty jakimiś fachowymi źródłami. Mimo że książka wydana w latach 90. to jednak nie straciła na aktualności,
OdpowiedzUsuńbo podobne podejście do aspektu komunikacji podejmują szkolenia. Warszawa to miasto pełne możliwości, z którym się związałam jako bizneswoman, więc w takich eventach uczestniczę, jeśli tylko mam taką możliwość. Naprawdę wiele wykładów czy szkoleń jest pouczająca i pozwala na poszerzenie horyzontów. Może nie jestem stricte związana ze sprzedażą, ale kiedyś pracowałam jako konsultant telefoniczny to wiem, jak język korzyści odpowiednio dobierany do klienta jest ważny. Tak samo jak i słuchanie osoby, z którą się aktualnie rozmawia dzięki czemu to co staramy się sprzedać do niej trafi i zwiększymy prawdopodobieństwo na sprzedaż. Z tym ostatnim zdaniem zgadzam się w 100% i o tym każdy przedsiębiorca pracujący w dziale handlu powinien pamiętać! Pozdrawiam serdecznie! :)
Istotne jest, żeby każde przedsiębiorstwo korzystało z rynku celem zaopatrzenia się. Wiele firm powstaje tylko w tym celu, żeby wspierać pozostałe przedsiębiorstwa, jak np. http://www.intermarket.com.pl/wyposazenie-sklepow-i-gastronomii/wagi-elektroniczne/.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńJa jestem zdania, że bardzo fajnie sprawdza się również system CRM, który warto jest wdrożyć u siebie w firmie. Jak czytałam w https://www.connecto.pl/jak-dziala-system-crm/ to już wiem jak działa taki system i do czego tak naprawdę służy.
OdpowiedzUsuńŚwietną komunikacją z klientem jest skorzystanie z powiadomień https://push-ad.com/ratujemy-porzucone-koszyki/ które trafiają do konkretnych odbiorców i które np. przypominają o zniżkach lub zakupach. Jest to świetna sprawa i bardzo łatwo można to ustawić!
OdpowiedzUsuńRzeczywiście, taki system powiadomień świetnie sprawdza się w sklepie online. U mnie duży wpływ na zwiększenie sprzedaży internetowej miało przede wszystkim pozycjonowanie oraz przeprowadzenie gruntownego audytu mojego serwisu online https://dolp.pl/audyt-stron/. Dzięki temu drugiemu zabiegowi można było lepiej dostosować sklep pod względem kodu, a także jego treści, co miało odbicie przede wszystkim na lepszych efektach jakie dawało pozycjonowanie.
UsuńKiedy myślimy faktycznie o rozwoju naszej firmy to musimy działać na wielu płaszczyznach. Ja jestem zdania, że również fajnie sprawdza się reklama w social mediach, która jest również dziś bardzo popularna. Czytałem o tym również na stronie https://kaizen.info.pl/aktualnosci/aktualnosci-z-rynku/271-3-formy-skutecznej-promocji-w-social-mediach i absolutnie się z tym zgadzam.
OdpowiedzUsuńNaprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuń33 yr old Legal Assistant Rheta Ferraron, hailing from Aldergrove enjoys watching movies like Mysterious Island and Crocheting. Took a trip to Flemish Béguinages and drives a Bentley 4 Litre "The Green Hornet". przejdz do strony internetowej
OdpowiedzUsuńBardzo fajny artykuł. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuńWiele przedsiębiorstw kontaktujących się z rynkiem stawia na rozwój swoich przyszłych pracowników i kształcenie dualne. Można o nim poczytać sobie na stronie https://edunet-poland.pl/oferta/ksztalcenie-zawodowe/ . Bardzo ciekawy temat, polecam
OdpowiedzUsuńProjektowanie identyfikacji wizualnej to istotny element budowania marki. Dobrze zaprojektowane logo, spójne materiały reklamowe i odpowiednia kolorystyka mogą wpłynąć na postrzeganie firmy przez klientów. Warto zapoznać się z ofertami agencji, takich jak https://haiku.com.pl/, aby dowiedzieć się, jakie usługi w zakresie brandingu są dostępne. Kluczowe jest dostosowanie wizualnej komunikacji do wartości i charakteru marki. Dzięki temu firma może skuteczniej wyróżnić się na rynku.
OdpowiedzUsuń