środa, 11 grudnia 2013

Klasyczne formy rozwoju pracowników



„Sukces odniesiesz tylko wtedy,
gdy sam poszukasz okoliczności,
jakie ci odpowiadają;
Jeśli nie zdołasz ich znaleźć,
stwórz je sobie.”
/George Bernard Shaw/

Armstrong definiuje zarządzanie zasobami ludzkimi1 jako strategiczną jednorodną i spójną metodę kierowania najcenniejszym z kapitałów każdej organizacji, jakim są ludzie, którzy osobistym i zbiorowym wysiłkiem przyczyniają się do realizacji wszystkich założonych przez organizację celów, a tym samym umacniają jej przewagę konkurencyjną.
Według założeń koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi - ludzi czyli pracowników traktuje się jako podstawowy zasób organizacji, czyli strategiczny w który warto i trzeba inwestować, bo wyuczony pracownik to dobry pracownik, który zapewni sukces firmie.
Zarządzanie zasobami ludzkimi zależy od wielu czynników związanych z ich wnętrzem, a także z coraz szybciej zmieniającym się otoczeniem. Czynniki wewnętrzne odnoszą się do stanu i jakości zasobów organizacji. Zasoby ludzkie odgrywają współcześnie najistotniejszą rolę, gdyż od skuteczności działania ludzi zależy optymalne wykorzystanie pozostałych zasobów i wykonywanie zadań.
Każda solidna firma powinna dbać o rozwój swoich pracowników, bo szanse na wzrost i sukces firmy są ściśle powiązane z potencjałem rozwojowym pracowników. W dzisiejszych czasach pracownicy coraz częściej szukając pracy, wybierają firmę lub organizację, która pomoże im rozwijać swoją wiedzę i doskonalić kompetencje. Rozwój pracownika można podnosić poprzez klasyczne jak i nowoczesne formy podnoszenia klasyfikacji.

Klasyczne formy rozwoju pracownika
Szeroko rozumiany rozwój zasobów pracy realizuje się przez: „różnorodne formy szkolenia poszerzające wiedzę, umiejętności i kształtujące zachowania pracowników i planowanie i realizację indywidualnych karier zawodowych.
Szkolenie i rozwój są używane zamiennie, jednak w ujęciu tradycyjnym rozwój był postrzegany jako działalność związana z praca kierowników i nastawiona na przyszłość - natomiast szkolenie jest rozumiane jako doraźna forma poszerzenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych na stanowiskach innych niż kierownicze.
Wiadomą rzeczą jest to że zasoby ludzkie są cenne i jeżeli organizacja chce zatrzymać pracowników
i utrzymać ich zaangażowanie na odpowiednim poziomie - konieczne jest ich rozwijanie. Bardzo ważna
w rozwoju jest identyfikacja potrzeb szkoleniowych, która ma na celu znalezienie i wskazanie potrzeb szkoleniowych poszczególnych pracowników i całej firmy. Natomiast analiza powinna doprowadzić do wskazania najskuteczniejszych form realizacji owych potrzeb rozwoju.
Zakres przedmiotowy rozwoju zawodowego wiąże się ściśle z potencjałem pracy, który oznacza pewien zakres możliwości, zdolności, sprawności i tkwiący w ludziach, instytucjach oraz rzeczach. W aspekcie jakościowym obejmuje on takie składniki jak: wiedza teoretyczna, umiejętności praktyczne, zdolności, zdrowie i motywację, a w aspekcie ilościowym – czas pracy. Innymi słowy rozwój zawodowy to wymiar czasu zarówno poświęconego na naukę, jak i później dzięki zwiększeniu wiedzy zaoszczędzenie go oraz wymiar możliwości i zdolności każdego człowieka do nabywania wiedzy. O dobrze zaprojektowanym szkoleniu mówimy wtedy, gdy uwzględnia różnice w stylach lub preferencjach uczenia się pracowników i do nich dostosowuje formy rozwoju. Kolejnym ważnym elementem jest określenie celów rozwojowych, czyli określamy to co pracownik powinien się nauczyć aby mógł wykonać dane zadanie i pracować wydajniej.
Na końcu musimy ocenić pracownika, czy zdobył pożądaną wiedzę i umiejętności z danego szkolenia co za tym idzie czy dana metoda szkoleniowa jest dobra.

Samodoskonalenie
Doskonalenie jest procesem dokształcania ludzi w określonej dziedzinie wiedzy, zwykle poprzez formę skróconą - mogą to być kursy, wykłady z jakiegoś przedmiotu, uzupełnienie, aktualizowanie, pogłębianie, rozszerzanie i porządkowanie wiedzy oraz umiejętności zawodowych i ogólnych.
Istotą samodoskonalenia jest wzięcie na siebie całej odpowiedzialności za wszystkie aspekty uczenia się. Restrukturyzacja w dużych firmach i oszczędne gospodarowanie zasobami przez małe firmy umacniają rangę samodoskonalenia nad innymi formami rozwoju.
Zjawisko odchodzenia od zarządzania karierą przyczynia się też do wzrostu zainteresowania tą formą kształcenia pracowników. Zarządzanie karierą, kiedyś gwarantowało długoterminowe bezpieczeństwo pracy, dziś niestety już tak nie jest.
Ta klasyczna forma rozwoju wymaga planowania indywidualnego rozwoju, a ta umiejętność jest funkcją zdolności konkretnego pracownika do przeprowadzenia standardowej samooceny, przy wykorzystaniu kryteriów i mierników wykorzystywanych przez kierownika do określania profilu jego osobowości i potencjalnych zdolności.
Osoby dorosłe w tej formie rozwoju będą czuć się dobrze za sprawą chęci do nauki, poznawania nowych możliwości i podnoszenia kwalifikacji, które są niezbędne w dzisiejszych czasach ponieważ wiek emerytalny się wydłuża i czasem zdobyte doświadczenie z wcześniejszych lat nie wystarcza. Młodzi ludzie mają łatwiej ponieważ ich edukacja jest już dobrze udoskonalona, ale ciężej im znaleźć doświadczenie, dlatego samodoskonalenie jest dobrą formą rozwoju dla każdego człowieka.

Samokształcenie się
W samokształceniu kontrola oraz kierunek procesu szkolenia skupione są głównie w rękach jednostki, która uczy się w oparciu o swoje doświadczenia. Nie musi się to sprowadzać do nieuporządkowanych poszukiwań, przypominających metodę prób i błędów, gdzie unika się już raz popełnionych pomyłek. Samokształcenie może obejmować kontrolowaną lekturę danych pozycji oraz określenie działania w pracy.
Warunkiem skuteczności samokształcenia jest systematyczna samokontrola i samoocena, ponieważ jednostka nie jest w żaden sposób kontrolowana zewnętrznie.
Cykl takiego szkolenia może wyglądać tak :

  • jednostka zdobywa konkretne doświadczenie, które może być planowane bądź nie planowane;
  • przemyślenie przyczyn danego doświadczenia i jego konsekwencji;
  •  następuje abstrakcyjna konceptualizacja i generalizacja, w których jednostka na podstawie doświadczenia lub wydarzenia formułuje ogólne zasady;
  • na końcu jest eksperymentowanie w nowych sytuacjach, co stwarza podstawę dla rozwoju nowego doświadczenia.

Samokształcenie na pewno bardziej przypadnie do gustu osobą dorosłym, ponieważ wydaje mi się, że potrafią wywnioskować najważniejsze rzeczy z danego doświadczenia i wcielić je w życie oraz często obserwuje się u nich duży zapał do uczenia się. Młodzi mogą mieć problemy z realizacją tej formy rozwoju - świadczyć może o tym młody wiek, co za tym idzie może mieć problem z formułowaniem ogólnych zasad, wyciąganiem wniosków oraz wcielaniem ich w życie, a także po części ich lenistwem do samo uczenia się.
Studia podyplomowe
Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym definiuje je jako: formę kształcenia inną niż studia wyższe i studia doktoranckie, przeznaczoną dla osób legitymujących się wyższym wykształceniem. Kształcenie na poziomie akademickim jest ważnym elementem idei ustawiczności kształcenia i jest kolejną formą rozwoju pracowników. Opisują tą metodę trzeba wspomnieć o jej funkcjach - mówimy tu zatem o trzech funkcjach. Pierwsza z nich to funkcja kompensacyjna, czyli uzupełnianie wykształcenia, która występuje, gdy poziom wiedzy posiadanej przez studenta nie jest wystarczający do wykonywania prawidłowo zadań zawodowych.
Renowacyjna funkcja jest drugą i mówi nam że pracownik studiuje aby odnowić kwalifikacje i wiąże się z aktualizacją umiejętności i wiedzy w związku z postępem technologicznym i technicznym czy zmianą oprzyrządowania stanowiska pracy. Ostatnia funkcja to rekonstrukcyjna, która oznacza rozbudzanie dążeń twórczych studentów w taki sposób, aby wynikiem było np. ulepszenie własnego miejsca i organizacji pracy..Cele tego kształcenia - możemy wymienić takie cele jak: rozwijanie umiejętności pracy twórczej, rozwiązywanie problemów, stosowanie metod naukowych w pracy zawodowej a nie tylko przekazywanie pewnej wiedzy i powinny być pomocne w samodzielnym kształceniu się. Następnym celem, który watro wymienić jest budzenie ducha innowacyjności, chęci podejmowania ryzyka związanego z innowacjami i poszukiwaniami nowych rozwiązań problemów, ale również przekazywanie sprawdzonych technik i umiejętności. Celem może być również to, że takie studia powinny pomagać studentom zrozumieć specjalistów z innych dziedzin wiedzy, aby ułatwiać dialog i nawiązywanie współpracy. Nawiązując do tej formy rozwoju trzeba wspomnieć o tym, że dzisiejsze czasy wymuszają wręcz dodatkową edukację, dlatego że rynek pracy ciągle się zmienia, więc człowiek chcąc utrzymać dane stanowisko musi się rozwijać bądź przebranżawiać się, a studia podyplomowe dają taką możliwość.
Konferencje
Należą do metody klasowej i organizowane są dla managerów sztabowych. Uczestnicy konferencji wysłuchują wypowiedzi innych, dzielą się własnymi uwagami i wymieniają doświadczenia. Bardzo ważna cechą tej formy szkolenia i doskonalenia kadr jest to, że uczestnicy, najczęściej sami w trakcie dyskusji dochodzą do zdobycia nowej wiedzy na określony temat. Jest to forma szczególnie owocna ale bardzo ważne jest aby uczestnicy konferencji przygotowali się do niej merytorycznie, czyli przed konferencją przestudiowali dane zagadnienia tematu.
Seminarium
W dydaktyce ludzi dorosłych ta forma jest najczęściej spotykana. Jej walory sprawiają, że może być bardzo atrakcyjna dla słuchaczy różnego rodzaju kursów szkoleniowych. Cechy które wyróżniają seminarium jako formę szkoleniową to: 

  • ·      ograniczenie ilości podejmowanych tematów,
  • ·      wymagana duża aktywność uczestników,
  • ·      ściśle określony problem do rozwiązania na zajęciach,
  • ·      końcowym efektem są zazwyczaj pisemne prace opracowania danego tematu.

Rotacja
Polega ona na systematycznym przenoszeniu pracownika z jednego stanowiska na drugie, w celu poszerzenia ich doświadczenia. Jak każda forma ma swoje zalety i wady. Zaletą rotacji jest wzmocnienie się więzi między różnymi wydziałami oraz rozwijanie w pracownikach elastyczności. Wadą natomiast jest to, że nie stwarza się ludziom możliwości zastosowania w praktyce całego zakresu nabytych umiejętności z powodu ograniczonego czasu spędzonego na jednym stanowisku, a także bywa stresujące - ponieważ z każdą zmianą miejsca pracy, musimy się przystosować do nowego otoczenia. Młode osoby szybciej się adaptują z nowym otoczeniem, a starsze mogą mieć problemy, chociaż dużo zależy od osobowości danego człowieka. Obok rotacji możemy mówić o powiększeniu zakresu pracy, czyli zwiększenie liczby zadań wykonywanych przez pracownika dając mu urozmaicenie pracy. Pracownik może nie być zadowolony z nowych obowiązków nawet jeśli to dotyczy jego rozwoju. Duża ilość zadań również przyczynia się do sytuacji stresowych - związanych z dużą ilością poświęconego czasu na wykonanie tych zadań.


Bibliografia:

  1.  Armstrong M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków, 2000 
  2.  Jasiński Z.: Zarządzanie pracą, Wyd. Placet, Warszawa,1999
  3. Marcinkiewicz A.: Kształcenie podyplomowe wobec rynku pracy, E-mentor nr 2 (44), 2012
  4. McKenna E., Beech N.: Zarządzanie zasobami ludzkimi- podstawy zarządzania, Wyd. Felberg Sja, Warszawa, 1999
  5. Waściński T.: Ekonomiczność szkoleń pracowniczych, Wyd. Elipsa, Warszawa, 2002  

31 komentarzy:

  1. U nas coraz częściej wysyła się pracowników na odpowiednio dobrane szkolenia dla firm, nawet te z kompetencji miękkich, których do tej pory nie doceniano. Cieszę się, że wszystko idzie tak do przodu, jeśli chodzi o rozwój pracowników - pracodawcy w końcu zaczęli to doceniać i zauważać potrzebę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uważam, jako menadżer, że to co zmotywuje pracownika i będzie lepszą nagrodą niż pieniądze to szkolenia. Warszawa to dobre miejsce na ich organizację. Poza tym są one na pewno rozwojowe i jeśli tylko są odpowiednio dobrane to pracownik i firma na tym na pewno skorzystają. Firma w przyszłości, a pracownik momentalnie, gdyż był ich uczestnikiem i całą nabytą wiedzę może oczywiście wykorzystać w swojej pracy już kolejnego dnia mając przygotowany plan. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę przypadki, które idą na szkolenie tylko po to, aby nie iść do pracy, ale takich osób nie powinno się nagradzać, gdyż to, czego stamtąd nie odzyskają to czas, który pewnie był dla nich stracony. Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo dobrego z okazji Świąt Bożego Narodzenia! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Korzystałem z ofert wielu firm oferujących szkolenia dla pracowników, ale www.qualityguide.pl to zdecydowanie najlepsi specjaliści. Dobra atmosfera i bardzo profesjonalne podejście.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Pracownik, aby cały czas był wydajny musi być odpowiednio motywowany. Oczywiście inwestowanie w rozwój również jest bardzo dobrym elementem. Natomiast w przypadku klientów warto jest zwrócić uwagę na systemy CRM https://craftware.pl/jaki-crm-wybrac-dla-malej-firmy dzięki którym nasze relacje cały czas będą na wysokim poziomie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem mile zaskoczony poziomem szkoleń prowadzonych przez www.qualityguide.pl. Uczestniczyłem w ich kilku kursach i jestem zachwycony.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem zdania, że czasami trzeba odejść od utartych kanonów zarządzania i otworzyć się na nowe możliwości. Jak dla mnie fajne rozwiązania oferuje https://www.connecto.pl/ poprzez specjalne systemy informatyczne dla firm.

    OdpowiedzUsuń
  8. Coraz więcej się mówi o nauczaniu w kontekście przyszłej, wykonywanej pracy. Dlatego są potrzebne zmiany w systemie nauczania. Na https://edunet-poland.pl/ksztalcenie-dualne/ poczytacie sobie o kształceniu dualnym, które się sprawdza i warto takie rozwiązania stosować.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo w rozwoju mogą pomagać elementy grywalizacji. Poczytaj sobie o tym :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Szkolenia pracownicze moga być bardzo przydatne także z obsługi klienta bo to jeszcze w wielu firmach kuleje. Także warto wprowadzać różne gratisy dla klientów aby wracali. Tego u nas też nie ma za dużo

    OdpowiedzUsuń
  11. W firmach możn zastosować wiele rzeczy pomagających uefektywnić pracę. Są programy odpowiednie, aplikacje, Ale także szkolenia itp. Trzeba z wszystkiego korzystać

    OdpowiedzUsuń
  12. Mi bardzo duży spokój dał faktoring. Płatności od klientów czasem przychodziły z opóźnieniem a teraz nie muszę sobie tym głowy zawracać. Mam tez czas na rozwój firmy i siebie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Aby sprawdzić stan zabezpieczeń przeciwpożarowych i bezpieczeństwo pracowników warto zlecić audyt z zakresu ppoż https://www.seka.pl/uslugi/uslugi-bhp-i-ppoz/audyt-z-zakresu-ppoz/ szczególnie tej firmie, mają duże doświadczenie.

    OdpowiedzUsuń
  14. A ma ktoś z was zamiar korzystać z dotacji zakładając firmę? To chyba spore ułatwienie na start. Jest sporo takich ciekawych propozycji do wykorzystania.

    OdpowiedzUsuń
  15. A myśleliście może o tym, aby wysłać swoich pracowników na kurs języka angielskiego w biznesie? Coraz więcej firmy stosuje takie rozwiązania, ponieważ to bardzo przydatna sprawa. Wejdźcie sobie na stronę https://lincoln.edu.pl/warszawa/jezyk-angielski/kurs-angielskiego-business-english/ i tam przeczytajcie informacje dotyczące przebiegu i kosztów takiego kursu.

    OdpowiedzUsuń
  16. Uważam, że warto dbać o to, aby pracownik miał odpowiednie możliwości rozwoju, ponieważ oczywiście rozwój pracownika wpływa również na rozwój całej firmy, jeśli ma ona lepszych specjalistów.

    OdpowiedzUsuń
  17. Oczywistym jest, że rozwój pracowników jest jak najbardziej ważnym elementem każdej firmy. Dlatego ten obszar należy mieć w szczególności na uwadze. Z tego co wiem to fajnie jest wykonać audyt zewnętrzny https://www.ca-staff.eu/uslugi/audyt-kadrowo-placowy aby było wiadomo jak wygląda sytuacja kadrowa i finansowa.

    OdpowiedzUsuń
  18. Tak to prawda, że sam rozwój pracowników jest bardzo ważny i w każdej firmie powinna być jasna ścieżka rozwoju. Ja również niedawno miałem firmę, ale chcę zacząć się czymś innym. Dlatego skorzystałem z możliwości wyceny spółek https://www.crowe.com/pl/services/audyt/wyceny-spolek i właśnie dlatego odsprzedałem mój biznes dalej.

    OdpowiedzUsuń
  19. Fajnie napisane. Pozdrawiam i gratuluję.

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  21. Oczywistym jest, że rozwój naszych pracowników w firmie jest ważny. jednak także istotne jest to, aby nasze przedsiębiorstwo funkcjonowało jak najlepiej. Często zlecane są w takiej sytuacji różne kontrole. Jak czytałam niedawno w http://www.pbp-bank.pl/kiedy-warto-przeprowadzic-audyt-kadrowo-placowy/ to ja także rozważam przeprowadzenie audytu kadrowego.

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  23. Kiedy faktycznie chcemy dbać o pracowników to jak najbardziej och rozwój powinien wpisywać się w zadania firmy. Na koniec roku i tak ważnym jest aby przeprowadzić sprawozdanie finansowe. Zasadę jej działania opisano w https://www.informationhouse.pl/na-czym-polega-badanie-sprawozdan-finansowych/ i myślę, że jak najbardziej warto ją znać.

    OdpowiedzUsuń
  24. Moim zdaniem warto sprawdzić jakie mocne strony posiadają pracownicy ponieważ można w ten sposób odkryć potencjalne obszary nad którymi warto pracować i je też wykorzystywać w pracy zawodowej

    OdpowiedzUsuń
  25. Aby w pełni cieszyć się dostępnymi technologiami, potrzebujesz niezawodnego łącza internetowego. Polecam zatem sprawdzenie oferty firmy https://fiberlink.pl/ , gdzie można znaleźć szybkie i tanie usługi światłowodowe.

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo udany wpis! Pracownik do najważniejsza osoba w firmie, nie możemy sobie pozwolić, aby go zabrakło

    OdpowiedzUsuń
  27. Prawidłowe podejście pracodawcy i stawianie na rozwój zespołu - wtedy nie będzie problemów i każdy będzie chętnie swoje obowiązki wypełniał. Co do form zatrudnienia to wiele firm współpracuje z agencjami pracy, na rynku jest ich wiele na przykład https://kono.jobs/ z oddziałami w różnych częściach Europy.

    OdpowiedzUsuń
  28. Osiągnij doskonałość w przywództwie dzięki naszym profesjonalnemu kursowiszkolenia kierownicze. Zdobądź niezbędne umiejętności, by efektywnie zarządzać zespołem, podejmować strategiczne decyzje i osiągać cele organizacyjne. Inwestuj w swój rozwój kierowniczy już teraz!

    OdpowiedzUsuń
  29. Odkryj potencjał produkcji filmów szkoleniowych. Skuteczne narzędzie edukacyjne, które angażuje i uczy. Dzięki dynamicznym treściom zyskasz zaangażowanie uczestników i przekazujesz wiedzę w sposób atrakcyjny i efektywny. https://www.ostro-video.pl/filmy-korporacyjne-i-szkoleniowe

    OdpowiedzUsuń