wtorek, 20 maja 2014
MONIKA BIAŁAS - laueratka Studenckiego Nobla 2014
W dniu 15 maja br. w Katowicach odbyła się uroczysta gala regionalnego
etapu konkursu „Studencki Nobel 2014”, podczas którego nagrodzono
najlepszych studentów województwa śląskiego zarówno w konkursie głównym
jak i w konkursie branżowym. Monikę Białas, studentkę kierunku
Pedagogika (II stopień) w WSB, przewodniczącą Naukowego Koła Komunikacji Społecznej uhonorowano tytułem "Branżowa Laureatka
Regionalna w konkursie na najlepszego Studenta RP „Studencki Nobel 2014”
w woj. śląskim w kategorii Nauki społeczne" oraz wyróżnieniem w
kategorii uczelnianej.Tym samym Monika Białas zakwalifikowała się do etapu ogólnopolskiego.
czwartek, 15 maja 2014
SPRAWOZDANIE - Międzynarodowa Konferencja Naukowa podsumowująca projekt „Debiut Naukowy 2013 – Zrównoważony rozwój”
W dniu 11 kwietnia 2014
r. w Warszawie odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa podsumowująca
projekt „Debiut Naukowy 2013 – Zrównoważony rozwój” oraz uroczyste posiedzenie
Senatu WSM z okazji nadania godności Professora Honorificum WSM JE Prezydentowi
Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych w Kijowie prof. dr. hab. Wasylowi G.
Kremieniowi, organizowane przez Wyższą Szkołę Menedżerską w Warszawie oraz
Biuro Posła do Parlamentu Europejskiego prof. dr hab. inż. Jerzego Buzka. Podczas konferencji zostały
zaprezentowane referaty zgłoszone na konkurs „Debiut Naukowy 2013 –
Zrównoważony rozwój”, które zostały podzielone na 6 sesji tematycznych, w tym 4
sesje polskie, jedna angielska i jedna ukraińska. Podczas konferencji wręczono
okolicznościowe dyplomy i nagrody wyróżnionym w konkursie uczestnikom
konferencji.
W konferencji
udział wzięli Monika Białas i Patryk Białas, którzy wystąpili z referatem pt. „Zrównoważony rozwój seksualny
dzieci i młodzieży”, a także Katarzyna Kwolek z referatem pt. „Zrównoważony
rozwój w kontekście funkcjonowania fundacji
i stowarzyszeń w Polsce na przykładzie Domu Aniołów Stróżów w Katowicach”. Dodatkowo, Katarzyna Kwolek została wyróżniona nagrodą specjalną i otrzymała wyróżnienie za najlepszy artykuł naukowy w swojej dziedzinie, otrzymując zaproszenie do Parlamentu Europejskiego w Brukseli.
i stowarzyszeń w Polsce na przykładzie Domu Aniołów Stróżów w Katowicach”. Dodatkowo, Katarzyna Kwolek została wyróżniona nagrodą specjalną i otrzymała wyróżnienie za najlepszy artykuł naukowy w swojej dziedzinie, otrzymując zaproszenie do Parlamentu Europejskiego w Brukseli.
Uczestnicy
konferencji otrzymali również recenzowaną monografię, w której opublikowano ich
artykuły.
Metody twórczej resocjalizacji w ujęciu Marka Konopczyńskiego
Marek Konopczyński urodził się 24 września 1956 r. w Siedlcach. Jest absolwentem
pedagogiki resocjalizacyjnej na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie napisał
pracę magisterską pod kierunkiem naukowym prof. Bronisława Urbana. Jest doktorem
nauk humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim, doktorem habilitowanym nauk
humanistycznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 1986–1992 był
związany z Wyższą Szkołą Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, natomiast od 1992
do 2000 roku kierował departamentami w Ministerstwie Edukacji Narodowej,
później w Ministerstwie Gospodarki.
Marek Konopczyński jest
autorem naukowej koncepcji twórczej
resocjalizacji, której istotą jest
rozpoznawanie i rozwijanie potencjałów oraz talentów tkwiących w osobach
nieprzystosowanych społecznie, osobach wykluczanych społecznie i kulturowo,
oraz innych jednostkach niepotrafiących samodzielnie rozwiązywać swoich
problemów egzystencjalnych, w celu stymulowania ich przemiany tożsamościowej,
umożliwiającej im adekwatne społecznie funkcjonowanie.
Misją Marka Konopczyńskiego jest zmiana polityki karnej. Postulował o stosowanie przez sądy w
szerszym wymiarze środków pozaizolacyjnych i probacyjnych. W jego opinii uspołecznienie
musi następować w kontakcie ze społeczeństwem. W związku z tym więzienie, które
ma resocjalizować, musi być otwarte na społeczeństwo, musi istnieć współpraca
zakładów karnych z lokalnym środowiskiem. W jego ocenie, równie istotna jest
rola wychowawcy, który powinien mieć mniejszą grupę podopiecznych pod swoją
opieką
i prowadzić zindywidualizowane działania w stosunku do określonych osobowo kategorii osób. Powinien sam mieć jakieś zainteresowania, żeby móc kogoś nimi zarazić.
i prowadzić zindywidualizowane działania w stosunku do określonych osobowo kategorii osób. Powinien sam mieć jakieś zainteresowania, żeby móc kogoś nimi zarazić.
Przemoc w rodzinie - skala zjawiska
Przemoc
w rodzinie nie jest zjawiskiem marginalnym. Coraz częściej mówi się w Polsce
o tym zjawisku, podaje dane statystyczne i ujawnia konkretne przypadki.
o tym zjawisku, podaje dane statystyczne i ujawnia konkretne przypadki.
Badania
ankietowe przeprowadzone przez Światową Organizację Zdrowia ujawniły, że od 10%
do 69% kobiet przynajmniej raz w życiu padło ofiarą przemocy fizycznej ze
strony swojego partnera. Badania te ukazały również, że:
·
większość ofiar przemocy fizycznej jest
narażona na powtarzające się akty przemocy,
·
przemocy fizycznej najczęściej
towarzyszy przemoc psychiczna, często też seksualna,
Ocena skali zjawiska w Polsce jest możliwa w oparciu
o:
ü badania opinii publicznej przeprowadzone przez
CBOS,
ü dane
Komendy Głównej Policji,
ü statystyki
Ministerstwa Sprawiedliwości.
Jeśli
chodzi o dane CBOS to pokazują one, że w Polsce niechętnie mówi się o tym
zjawisku. Najczęściej pytania zawarte w ankietach nie są zadawane wprost,
dotyczą przypadków obserwowanych w najbliższym otoczeniu.
Dane
KGP zasadniczo można analizować w oparciu o dane dotyczące interwencji domowych
i przestępstw z art. 207 Kodeksu Karnego.
Trzecim
źródłem są dane Ministerstwa Sprawiedliwości dotyczące skazań za wybrane
przestępstwa. Niestety, w systemie rejestracji skazań nie uwzględnia się
stopnia pokrewieństwa między ofiarą a sprawcą, dlatego tylko dane z art. 207
Kodeksu Karnego wskazują na ścisły związek pomiędzy ofiarą a sprawcą.
Wszystkie
te badania pokazują, że najliczniejszą grupę ofiar przemocy w rodzinie stanowią
kobiety (60% ogółu pokrzywdzonych). Drugą, co do wielkości grupą ofiar są
dzieci i nieletni do 18 roku życia. Mężczyźni stanowią zaledwie 6% ofiar.
Metoda resocjalizacji przez sport
Jest
to metoda nastawiona na kreowanie określonych kompetencji osobowych
i współtworzenia tożsamości nieletnich wychowanków placówek resocjalizacyjnych. Ruch, będący środkiem wychowawczym, jest potężnym czynnikiem kształtującym osobowość wychowanka. Wychowanek, poprzez czynność ruchową:
i współtworzenia tożsamości nieletnich wychowanków placówek resocjalizacyjnych. Ruch, będący środkiem wychowawczym, jest potężnym czynnikiem kształtującym osobowość wychowanka. Wychowanek, poprzez czynność ruchową:
·
lepiej adaptuje się do życia,
·
zdobywa wiarę we własne możliwości,
·
cieszy się sportowymi osiągnięciami,
·
w kontaktach z rówieśnikami uczy się
oceniać własne siły,
·
przystosowuje się do życia społecznego.
Wysiłek
fizyczny wyrabia także niezbędne cechy dla zdrowia psychicznego, głównie odporność
psychiczną, umiejętność ponoszenia klęsk i porażek. W trakcie zajęć ruchowych
można uczyć pożądanych wzorów zachowań, np. rywalizacji fair play, kulturalnego
kibicowania. Pod wpływem wysiłku fizycznego następuje rozwój fizyczny całego
organizmu, co jest niezmiernie istotne w wieku adolescencji.
Zatem
sport w placówkach resocjalizacyjnych traktowany jest jako program. W
większości placówek, zajęcia odbywają się w formie grupowej, gdyż potrzeba
przebywania w grupie i zyskiwanie akceptacji przez rówieśników jest jednym z
podstawowych elementów niniejszej resocjalizacji. Wspólne zainteresowanie
sportem zacieśnia relacje koleżeńskie, kształtuje pożądane nawyki, oddziałuje
wychowawczo oraz wzmacnia więź emocjonalną pomiędzy wychowankami, jak też
pomiędzy wychowankami a wychowawcą.
BIBLIOGRAFIA:
Konieczna E. J.,
Arteterapia w teorii i praktyce, Wyd.
„Impuls”, Kraków 2007
Konopczyński M.,
Metody twórczej resocjalizacji, Wyd.
Naukowe PWN, Warszawa 2007
Konopczyński M.,
Twórcza resocjalizacja, Wyd. MEN,
Warszawa 1996
Subskrybuj:
Posty (Atom)