Badania zrealizowano na
przełomie czerwca/lipca 2013r. na terenie miasta Dąbrowa Górnicza. Celem
badania było poznanie poziomu satysfakcji studentów z podjętego kierunku
studiów. Natomiast przedmiotem badań była ich opinia na owy temat. Istotne
jest, iż w badaniu wzięło udział 50 studentów różnych kierunków, będących na
trzecim roku studiów licencjackich. W badaniu posłużono się własnej konstrukcji
skalą oceny poziomu satysfakcji z podjętych studiów.
Wśród osób badanych
znaleźli się studenci: filologii angielskiej - 28%, pedagogiki - 26%, zarządzania
- 26%, prawa - 12% i inżynierii produkcji - 8%.
Stwierdzenie numer
jeden było związane z określeniem, czy studenci samodzielnie decydowali
o wyborze swojego kierunku studiów. Z jednej strony można się cieszyć, iż osoby studiujące
w większości (łącznie 74%) samodzielnie decydowały o podjęciu danego kierunku studiów, bowiem świadczy to o tym iż nie robiły tego pod presją osób trzecich. Z drugiej zaś strony wynik ten może wzbudzać pewne wątpliwości i obawy, gdyż osoby postronne mogłyby ukierunkować młodych ludzi
i wskazać prawidłowości współczesnego rynku pracy, jednakże samodzielny wybór kierunku studiów może wpływać pozytywnie na satysfakcję ze studiowania, na co wskazuje tendencja wzrostowa
w wykresie numer jeden.
o wyborze swojego kierunku studiów. Z jednej strony można się cieszyć, iż osoby studiujące
w większości (łącznie 74%) samodzielnie decydowały o podjęciu danego kierunku studiów, bowiem świadczy to o tym iż nie robiły tego pod presją osób trzecich. Z drugiej zaś strony wynik ten może wzbudzać pewne wątpliwości i obawy, gdyż osoby postronne mogłyby ukierunkować młodych ludzi
i wskazać prawidłowości współczesnego rynku pracy, jednakże samodzielny wybór kierunku studiów może wpływać pozytywnie na satysfakcję ze studiowania, na co wskazuje tendencja wzrostowa
w wykresie numer jeden.
Otrzymane wyniki w
stwierdzeniu drugim, w pewien sposób potwierdzają dane i analizę
ze stwierdzenia numer jeden, gdyż niewątpliwie studenci samodzielnie wybierający kierunek studiów
w głównej mierze kierowali się własnymi zainteresowaniami. można Również tutaj zauważyć dwojaki charakter otrzymanych danych, gdyż jak to miało miejsce w stwierdzeniu numer jedne może to się negatywnie odbić na przyszłych absolwentach np. w procesie poszukiwania pracy.- rozbieżność pomiędzy popytem a podażą. Z drugiej zaś strony dobry pracownik angażujący się w pracę to ten, który robi coś co lubi. Z tym również związany jest rozwój i awans zawodowy. Również w tym stwierdzeniu możemy zauważyć tendencje wzrostową, która wskazywać może na wysoki poziom zadowolenia
ze studiowanego kierunku.
ze stwierdzenia numer jeden, gdyż niewątpliwie studenci samodzielnie wybierający kierunek studiów
w głównej mierze kierowali się własnymi zainteresowaniami. można Również tutaj zauważyć dwojaki charakter otrzymanych danych, gdyż jak to miało miejsce w stwierdzeniu numer jedne może to się negatywnie odbić na przyszłych absolwentach np. w procesie poszukiwania pracy.- rozbieżność pomiędzy popytem a podażą. Z drugiej zaś strony dobry pracownik angażujący się w pracę to ten, który robi coś co lubi. Z tym również związany jest rozwój i awans zawodowy. Również w tym stwierdzeniu możemy zauważyć tendencje wzrostową, która wskazywać może na wysoki poziom zadowolenia
ze studiowanego kierunku.
Wyniki otrzymane w
stwierdzeniu numer trzy mogą napawać pewnymi wątpliwościami związanymi z
„produkcją” osób z wykształceniem wyższym pracujących następnie w podrzędnych
firmach na podrzędnych stanowiskach. W tym miejscu należałoby postawić pytanie
czy uczelnie nie powinny zmienić limitów przyjęć osób na wybrane kierunki. W
wyniku owej „produkcji” absolwentów uczelni wyższych poziom ze studiowania jest
niski, bowiem młodzi ludzie w trakcie studiów często uświadamiają sobie realia
obowiązujące na rynku pracy.
Dane otrzymane w
stwierdzeniu numer cztery rozłożyły się jakby równomiernie, gdyż 54% studentów
przyznaje iż przedmioty realizowane na ich studiach nie wzbudzają ich
ciekawości, natomiast 46% kolejnych studentów przyznało, iż zajęcia
przewidziane w ich siatce studiów rozbudzają ich ciekawość. Są to dane
niewątpliwie negatywne, gdyż ponad połowa ankietowanych nie czerpie satysfakcji
z oferowanych i realizowanych przedmiotów na studiach, a przecież to one
powinny wyposażyć przyszłych absolwentów w elementarną wiedzę na dany temat,
dlatego też informacje powinny być realizowane i przekazywane w sposób
dostępny, kreatywny oraz polisensoryczny.
Głosy studentów w
stwierdzeniu numer pięć rozłożyły się niemalże równomiernie pomiędzy wszystkie
pięć możliwe odpowiedzi. Dlatego też wyniki te zarysowują na wykresie niemalże
prostą
z małymi odchyleniami. Nie rokuje to dobrze, gdyż potwierdza to powszechnie znaną opinię gdyż na studiach jest zbyt mało praktyki.
z małymi odchyleniami. Nie rokuje to dobrze, gdyż potwierdza to powszechnie znaną opinię gdyż na studiach jest zbyt mało praktyki.
Analizując stwierdzenie
numer sześć można zauważyć, iż studenci nastawieni są na pracę zawodową
związaną z podjętym kierunkiem studiów. Zapewnie wpływa to pozytywnie na poziom
satysfakcji ze studiowanego kierunku, gdyż dzięki temu osoby te dążą do
realizacji swoich celów
i marzeń. Aż 70% ankietowanych pragnie realizować swoje pasje zawodowo - jednak ilu z nich zdoła pokonać swoich „konkurentów” na jedno, dwa, trzy stanowiska - oferty pracy?
i marzeń. Aż 70% ankietowanych pragnie realizować swoje pasje zawodowo - jednak ilu z nich zdoła pokonać swoich „konkurentów” na jedno, dwa, trzy stanowiska - oferty pracy?
Ową hipotezę
potwierdzają dane zdobyte wśród osób poddanych badaniu w stwierdzeniu numer
siedem, gdzie większość z nich przyznało, że mogą mieć problemy ze znalezieniem
pracy w wyuczonym zawodzie. Może to skutkować niechęcią i niską satysfakcją z
podjętego kierunku studiów.
W stwierdzeniu numer
osiem znaczna większość studentów przyznała iż pragnie czy też bierze pod uwagę
możliwość rozpoczęcia kolejnego kierunku studiów. Może to być związane z chęcią
uzupełnienia zdobytego wykształcenia, bądź też z chęcią przekwalifikowania się.
Może to być swoistego rodzaju wewnętrzna jak i zewnętrzna motywacja, która
wpływa pozytywnie satysfakcję z procesu studiowania, chociaż niejednokrotnie
zdarza się, iż osoby te są zmuszone do dokształcenia, bowiem
w innym przypadku mogą stracić pracę. Zdarza się również, iż wykonywany zawód wymaga dożywotniego dokształcania się ze względu na zmiany zachodzące w społeczeństwie, technologii, przemyśle (np. absolwenci prawa, medycyny).
w innym przypadku mogą stracić pracę. Zdarza się również, iż wykonywany zawód wymaga dożywotniego dokształcania się ze względu na zmiany zachodzące w społeczeństwie, technologii, przemyśle (np. absolwenci prawa, medycyny).
Stwierdzenia numer
dziewięć i dziesięć są jakby podsumowaniem powyższego. Badani studenci
przyznają iż mając możliwość ponownego podjęcia kierunku studiów nie
zdecydowaliby się ponownie oraz nie poleciliby go osobom trzecim. Ukazuje to,
iż studenci doskonale zdają sobie sprawę
z mankamentów podjętego przez nich kierunku. Rodzi się jednak pytanie, czy istnieje kierunek, który
w stu procentach satysfakcjonował i dawał możliwość realizowana się studentom. Można przypuszczać, iż ogólnie najmniejszy poziom satysfakcji z podjętego kierunku studiów osiągnęli studenci nauk humanistycznych bądź społecznych. W badaniu nie uwzględniono rodzaju uczelni na której studiują przebadane osoby, a zapewnie również to jak i wykładowcy, grupa wpływają na poziom satysfakcji
z podjętego kierunku studiów.
z mankamentów podjętego przez nich kierunku. Rodzi się jednak pytanie, czy istnieje kierunek, który
w stu procentach satysfakcjonował i dawał możliwość realizowana się studentom. Można przypuszczać, iż ogólnie najmniejszy poziom satysfakcji z podjętego kierunku studiów osiągnęli studenci nauk humanistycznych bądź społecznych. W badaniu nie uwzględniono rodzaju uczelni na której studiują przebadane osoby, a zapewnie również to jak i wykładowcy, grupa wpływają na poziom satysfakcji
z podjętego kierunku studiów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz